De Hortiheroes van Beekenkamp Group
Natuurlijk zijn wij trots op al onze collega’s, maar in dit geval zijn we extra trots op onze Hortiheroes: Patrick en Joël. Zij nemen vanuit Beekenkamp Group deel aan het Hortiheroes programma. Zij zorgen er, samen met 15 andere talenten, voor dat de Nederlandse hortisector de positie als wereldleider behoudt.
Patrick van der Knaap is 29 jaar en werkzaam als systeemontwikkelaar voor Beekenkamp Group. Als enige ICT’er van de groep was hij erg populair bij het maken van de groepen. “Jij bent ICT’er dus jij kan dat wel maken”, hoorde hij vaak. “In de wandelgangen hoorde ik over het HortiHeroes traject. Er werd niet direct aan ICT gedacht, dus ben ik zelf naar de directie gegaan om aan te geven dat ik graag wilde deelnemen. Dat viel in goede aarde”, aldus Patrick.
Joël Boerefijn is 30 en werkt bij het Deliflor – het dochterbedrijf van Beekenkamp Group. Hij werkt als teamleider kwaliteit en onderzoek. “Vanuit het werk waar collega’s en ik dagelijks mee aan de slag zijn, zitten er al heel veel raakvlakken met de gedachte achter Hortiheroes ‘het kickstarten van innovatie’. Of het nu gaat over de implementatie van IPM in zowel Afrika als Nederland, over LED- toepassingen of over het vervangen van plastic zakjes voor een duurzame oplossing, het zijn allemaal innovaties waar we aan werken. Het Hortiheroes programma gaat er hopelijk aan bijdragen dat nieuwe innovatieve projecten in de toekomst nog beter gaan verlopen” aldus Joël.
Het Hortiheroes programma begon 5 weken geleden met een bootcamp. De 17 talenten zaten 3,5 dag bij elkaar om elkaar te leren kennen, maar ook om direct aan de slag te gaan. Zij kregen diverse masterclasses en workshops. Er zijn vijf teams gevormd. De vijf teams hebben in totaal 3 maanden om een eigen start up te beginnen. Zij hebben een doel/vraag en worden door professionals begeleid en krijgen diverse tools aangereikt zodat zij na deze drie maanden zelf aan de slag kunnen gaan voor Beekenkamp en Deliflor.
Patrick zit in een team dat voedselverspilling tegen willen gaan. Zij willen de consument triggeren om zelf groente en kruiden op te kweken. “Op deze manier willen wij bewustwording creëren bij de consument. Zij besteden tijd en energie aan de opkweek van planten en gooien hierdoor hopelijk minder snel eten weg. Daarnaast vermindert dit de CO2 uitstoot en reduceert het het gebruik van plastic”,aldus Patrick.
Het team waar Joël in zit, doet een onderzoek naar bloemisterijen. “Er zijn in Nederland een kleine 4000 bloemisten winkels. Niet één daarvan is het gelukt om succesvol een bloemistenketen op te zetten. In de landen om ons heen is dit wel gelukt, waarom is dat? Hoe kan het zo zijn dat we geen schaalvoordelen in de keten kunnen brengen? Dat zijn de vragen die het team waarin ik zit aan het uitzoeken zijn”, aldus Joel.
Dit is niet de eerste keer dat we twee helden in het bedrijf hebben. Jeroen Steenbergen van Deliflor en Philip van Zanten van Beekenkamp Plants hebben twee jaar geleden meegedaan aan dit succesvolle programma.
In april presenteren alle teams hun ideeën en uitkomsten en maken zij kans op €10.000,-! Wij wensen onze Hortiheroes veel succes de komende maanden.